Jeg er sikkert ikke alene om av og til å være matlei. Når man har spist kjøttkake, fiskeboller og spaghetti hver uke hele livet så er det fort gjort å gå litt lei. Det ble til at jeg laget de samme rettene hver eneste uke, med svært liten variasjon. Jeg spiste sunne måltider, men det var rett og slett ikke veldig utfordrende for smaksløkene. Egentlig har ikke jeg vært særlig opptatt av kokkelering heller, så da ble det til at jeg laget de faste gamle rettene selv om jeg var lei.

Så «oppdaget» jeg kokkeprogrammene «15 minute meals» og «30 minute meals» av Jamie Oliver! Skal si denne mannen kan sine saker. Ikke bare er han flink til å lage spennende retter, men han har også en unik formidlingsevne som gjør at man virkelig får lyst til å lage rettene han lager. Han viser hvordan man lager de på en enkel måte slik at sånne som jeg, som ikker er så veldig flink på kjøkkenet, også kan lage de. Ikke tar de lang tid heller, han kaller det middag på 15 og 30 minutter, jeg bruker nok litt lengre tid enn det, men likevel så går det raskt unna. Og da får man smaksrike og annerledes middag enn man er vant til. Sunne er de også!

Disse programmene går på flere kanaler, blant annet på Vox. Anbefales for deg som er litt lei av kjedelig middag!

